mandag den 17. november 2008

Pas på nettets sociale netværk

Det er nogen tid siden jeg sidst har skrevet her på bloggen. Nu kom lejligheden dog til at ride på en af mine kæpheste - sociale netværk.

For et par år siden oprettede jeg en profil på linked-in. Jeg brugte ugentligt et par timer på at opdatere - finde venner og tidligere kollegaer. Jeg fik, og får stadig, mange henvendelser fra folk som ønsker at etablere kontakt via linked-in, facebook og tagged.

Min erfaring er dog, at jeg ikke får en dyt ud af nettets sociale netværk. Jeg har ignoreret forespørgslerne - simpelthen fordi jeg får for lidt ud af det. Jeg vil langt hellere, at folk ringer til mig, spø'r om vi skal drikke en øl en dag eller sender et julekort.

Udfordringen ved nettets sociale netværk er, at jeg hele tiden skal tage stilling til hvilke kontakter der skal vedligeholdes - og følge op. Ukritisk brug af netværkene kan få konsekvenser - se f.eks. her: http://jp.dk/indland/aar/sport/article1516000.ece

Jeg kan godt se, at det er nemt. Det er en generel tendens, at folk sender en mail eller en sms i stedet for at ringe. Jeg forsøger at opdrage folk til at ringe i stedet. Det giver 2 fordele:

1) Mindre risiko for misforståelser
2) Mulighed for at kommunikere "bredere". Jeg har f.eks. aldrig fået en SMS hvor der spørges til børn, helbred eller arbejde.

Der går simpelthen for meget information tabt.

Min holdning er, at de gode netværk kræver at man mødes. Lige nu er jeg medlem af Junior Chamber (http://www.jci.dk) og aktiv som fodboldtræner i den lokale idrætsforening. Det du'r! Jeg ved hvem folk er, hvad de laver og hvem de kender.

Ingen kommentarer: